Care Culinair op bezoek bij Annenborch

Afbeelding5

Annenborch is een lokale ouderenzorginstelling in Rosmalen. Ze richten zich op passende zorg, zijn sterk geïntegreerd in de gemeente en hebben veel eigen faciliteiten waaronder het restaurant Gasterij de Hoef. Begin juli heeft de directie van Annenborch contact gezocht met Care Culinair met de vraag om de koks te ondersteunen bij de uitvoering van het nieuwe concept van eten en drinken.

 

Per 1 juli is het restaurant, na de eerste maatregelen als gevolg van de coronacrisis, weer geopend. Dagelijks genieten hier ongeveer 45 personen van een lekkere maaltijd – amuse, hoofd- en nagerecht – in een sociale omgeving. Bewoners worden gestimuleerd om in het restaurant te komen eten om zo weer onder de mensen te kunnen zijn. Dat is na de eenzame periode tijdens de lockdown belangrijker dan ooit. Het motto: “Lekker is de trekker!”.

 

Na overleg met het team van Annenborch is ervoor gekozen om met coaching on the job vooral de koks te ondersteunen om de nieuwe werkwijze te introduceren. In de praktijk betekent dit dat de koks aan het denken worden gezet. Zo wordt hun creativiteit en eigen denkproces gestimuleerd, om zo zelf met een oplossing te komen voor verschillende uitdagingen.

 

Inmiddels zijn de eerste resultaten al behaald. Met de focus dat alle bewoners iedere dag een lekkere maaltijd krijgen geserveerd, hebben we de volledige menucyclus onder de loep genomen. De presentatie en garnering op het bord zijn verbeterd. Extraatjes, zoals een tweede schaaltje rauwkost, appelmoes of rabarber zijn geregeld. En eenmaal per week zacht zomerfruit in plaats van een nagerecht lijkt een blijvertje te worden.

 

Het is mooi om te zien hoe het keukenteam zich in korte tijd ontwikkelt en hoe dit heeft geleid tot merkbare verbeteringen voor bewoners én medewerkers. Onder leiding van Emmy Verhulsdonck staat het team van Care Culinair klaar om Annenborch te helpen bij de volgende fasen.

Afbeelding6