De Postaert zet samen met Care Culinair de bewoner op de eerste plaats

Sjel Blanckers en Janneke Evers hebben een passie voor zorg. In de loop der jaren deden ze nodige ervaring op: Sjel als ambulanceverpleegkundige en Janneke in de huisartsenzorg. Samen zochten ze een nieuwe uitdaging en kwamen in contact met Proteion. De zorgorganisatie ondersteunt startende zorgondernemers, zoals Sjel en Janneke. Zo zijn zij midden in de dorpskern van Posterholt het woonzorgcentrum De Postaert begonnen. Wonen en welzijn staan voorop in het warme woonzorgcentrum. De Postaert kijkt altijd naar de mogelijkheden van de individuele bewoner, rekening houdend met de lokale cultuur. De belevingsgerichte zorg is Powered by Proteion. Sjel en Janneke wilden, na de opstart van de Postaert in januari 2022, de bereiding van de vers gekookte maaltijden optimaliseren. In samenwerking met Care Culinair maakte De Postaert flink wat meters wat betreft de kwaliteit en organisatie rondom het eten en drinken.
 
Iedereen wordt vrolijk van goed eten en drinken
De keuze om het eten en drinken aan te pakken was niet meer dan logisch volgens Sjel. ‘Janneke en ik worden zelf ook vrolijk van lekker eten en drinken. Het is iets wat je iedere dag opnieuw doet. We merkten dat voeding in de zorg vaak kwam in de vorm van opgewarmde maaltijden. Voor ons was het een logische stap om juist daarop te focussen.’
 
Bewoners staan voorop
Proteion adviseerde De Postaert, vanuit goede ervaringen om contact op te nemen met Care Culinair. Na een aantal fijne, open gesprekken is Care Culinair aan de slag gegaan. Peter Broekhof, projectleider van Care Culinair, begon met een analyse. ‘In tegenstelling tot grotere zorginstellingen, waarbij je met veel medewerkers te maken hebt, was ons project bij De Postaert kort en krachtig. We namen de visie rondom eten en drinken onder de loep, waaruit bleek dat de bewoner écht voorop staat. Ze willen de bewoners met verse maaltijden zo goed en zelfstandig mogelijk laten genieten van eten en drinken.’
 
De postaert care culinair
 
Snelle verbeteringen

Nadat de visie van De Postaert wat betreft eten en drinken helder was, begon Peter met een scan van de organisatie. ‘Uit de scan van de organisatie merk je als expertisepartner al gauw waar de zogenaamde quick wins te behalen zijn. Zo maakte het team van het woonzorgcentrum nog onvoldoende gebruik van apparatuur die hun werk makkelijker maakt, zoals bijvoorbeeld een stoomoven. Door samen met de medewerkers een aantal bereidingstechnieken te oefenen en verse gerechten te bereiden leren ze op een efficiënte wijze de kwaliteit van het eten en drinken binnen de zorgorganisatie te verbeteren.’
 
Positieve reacties

De reacties van de bewoners zijn erg positief, weet Sjel. ‘Het eten wordt op een goede manier bereid. Vanuit de cliëntenraad en van de bewoners horen we dat het verse eten erg wordt gewaardeerd.’ Ook de samenwerking met Care Culinair roept positieve reacties op bij Sjel en Janneke. ‘De samenwerking liep fantastisch. Care Culinair luistert aandachtig naar onze wensen en neemt ons mee in het gehele proces.’
 
Toekomstplannen

In de toekomst blijft er nauw contact tussen De Postaert en Care Culinair vertelt Sjel. ‘We willen structureel elk jaar een “refresh” sessie krijgen. Zo frissen huidige medewerkers hun kennis op en krijgen nieuwe medewerkers waardevolle informatie over hoe we met eten en drinken hier om willen gaan. Voor die scholing gaan we uitsluitend naar Care Culinair.’
 
Img 20220422 wa0007