Emmy Verhulsdonck, projectleider Care Culinair aan het woord

Emmy Verhulsdock is sinds anderhalf jaar projectleider voor Care Culinair. De diversiteit in haar functie spreekt haar het meest aan. Geen dag is hetzelfde. Ze werkt in projecten, geeft trainingen, coacht op de werkvloer en neemt medewerkers mee in de visie van de organisatie. Eten en drinken is haar favoriete onderdeel binnen het facilitaire vak. Zelf heeft ze altijd van koken en bakken gehouden. Haar moeder zei vroeger al: “Het eerste wat je ‘s-ochtends vroeg was: Wat eten we vandaag?” De overstap naar Care Culinair voelde dan ook direct als de juiste zet.

Emmy vertel, hoe ben je terecht gekomen bij Care Culinair?

‘Ik kende Care Culinair door de pilot ‘Kookmaatjes’ en had contact met Marc. Op het moment dat de vacature voorbijkwam werkte ik al 19 jaar voor mijn oude werkgever. Ik had het naar mijn zin en wilde niet persé weg. Toch ging ik het gesprek aan. Dat resulteerde uiteindelijk in een overstap.

 

Ik werk nu sinds 1 maart 2020 voor Care Culinair. De eerste twee weken waren ontzettend leuk. Ik mocht een vooronderzoek verrichten en helpen bij een praktijktraining voor medewerkers in Tilburg. Toen kwam de lock down en heb ik vier maanden vanuit huis gewerkt. Samen met mijn collega’s hebben we toen de opleiding ‘Koken is Leuk’ opgezet. Digitale workshops in combinatie met interactieve sessies via Whatsapp. Een heel mooi resultaat.’

Wat houdt je functie precies in?

‘Mijn functienaam is projectleider en mijn functie is heel divers. Van het coachen op de werkvloer naar het verrichten van een quick scan binnen een organisatie om de situatie in beeld te brengen. Op dit moment ben ik bezig met een project binnen Vitalis. Medewerkers neem ik mee in de visie op eten en drinken die we samen met Vitalis hebben ontwikkeld.
Ik betrek ze bij vragen als: hoe ziet dat eruit voor jouw afdeling en wat heb je nodig? Zodat ze zelf conclusies trekken op basis van hun eigen antwoorden. Hier heb ik een motiverende rol.

 

projectleider Emmy Verhulsdonck

 

Een ander project waar ik mee bezig ben is HWW, oftewel Haagse Woon en Wijkzorg. Uit het vooronderzoek zijn quick wins voortgekomen verdeeld over zeven locaties. Het plan van aanpak voer ik samen met een collega uit. Ik leid twee werkgroepen. Mijn collega Marco wordt op iedere locatie ingezet als praktijkcoach om de quick wins en de resultaten van de werkgroepen te implementeren.’

Wat vind je het leukste aan je functie?

Het leukste vind ik de diversiteit in de functie. Ik heb wel een vast stramien nodig maar kan makkelijk vier dingen tegelijkertijd doen. De grote uitdaging zit voor mij in het managen van meerdere projecten. Belangrijk is hierin een stukje agendabeheer. Zorgen dat je de juiste afspraken maakt en deadlines haalt. Op de dagen dat je onderweg bent of een locatie bezoekt, kun je niet tegelijkertijd telefoontjes aannemen of e-mails beantwoorden. Mijn volledige focus is dan gericht op de organisatie waar ik aanwezig ben. Zij krijgen op dat moment mijn volledige aandacht.’

Hoe maakt Care Cuinair volgens jou het verschil binnen een organisatie?

‘We zijn puur en weten hoe het werkt op de werkvloer. Dat zie je ook door de praktijkcoach die we inzetten. We weten waar het over gaat en zijn geen consultants met moeilijke taal. Wat de medewerkers doen, dat kan ik ook. Ik kan ook koken of een dienst draaien als het moet.

 

Vaak zie je dat er veel kennis is, maar missen ze de tijd om het uit te voeren op de manier hoe ze het graag willen. Vaak kun je dit al oplossen door slimmer te organiseren of kennis en kunde naar een hoger niveau te brengen. Door het uitvoeren van een quick scan ben je in staat dit scherp te krijgen, zodat je dit samen met de medewerkers kunt veranderen. Ik vind het daarbij belangrijk om juist de goede punten van locaties uit te lichten, die bij elkaar te voegen en samen de verbinding aan te gaan. Wij zijn vaak de verbinder binnen een organisatie. Dat vind ik persoonlijk heel mooi om te zien en deel van uit te maken.’

Welke bijzondere projecten zal je niet snel vergeten?

‘Alle projecten hebben hun charmes en bijzondere momenten. Ik vind het heel leuk dat ik overal binnen mag kijken. Mensen laten me de voorraad en de koelkast zien. Het mooiste en bijzonderste vind ik dat mensen vertrouwen hebben in onze kennis. Dat mensen ons zien als een autoriteit op het gebied van lekker en gezond eten en drinken voor hun cliënten welke zorgvraag ze ook hebben.’

Wat is je advies aan zorginstellingen die op dit moment kampen met voedselverspilling, merken dat de organisatie rondom eten en drinken beter moet of simpelweg beter eten en drinken willen bevorderen en borgen?

‘Als je er als organisatie niet zelf uitkomt, vraag advies! Dat is echt de beste tip die ik kan geven. Vaak zien we organisaties die het te lang zelf willen oplossen. Een externe partij kan dan net de juiste invalshoek geven en het knelpunt eruit halen.’

Wat is je advies aan zorgmedewerkers binnen zo’n organisatie? Hoe kunnen zij het verschil maken?

‘Mijn advies is om terecht te komen bij de beslisser van de organisatie. Daarnaast helpt het om samen met andere gastvrouwen/heren het probleem aan te kaarten. Een groep is groter dan één individueel persoon. Uiteindelijk is de manager de belangrijkste contactpersoon, die neemt de eindbeslissing of er wel of niet een externe partij wordt aangehaakt.’